Fosterbarn er ikke en ensartet gruppe, men en gruppe med barn som er forskjellige. På samme måte som andre barn er forskjellige. Likevel har de noe til felles: de har opplevd ting som barn ikke skal oppleve. De har fått en hard start i livet sitt, og mange har opplevd alvorlig omsorgssvikt og/eller overgrep. Dette gjør noe med et lite menneske. Selv om det vil være store forskjeller på hva barna har opplevd og på hvor robuste og sensitive de er, så er fosterbarn i risiko for utvikling av fysiske og psykiske problemer, både på kort og lang sikt. Barnehage og skole er en viktig del av fosterbarnets liv, og de trenger kunnskaper og redskaper for å kunne møte barna. Personalet må måte barnet på en måte slik at barnet føler deg forstått, og legge tilrette slik at barnet får gode læringsmuligheter.
Vi er alle våre relasjoner er det noe som heter. Det vi selv har opplevd fra egen barndom, har vi med oss som avtrykk eller bagasje i vår måte å tenke på og reagere på. Noen av våre opplevelser har ikke alltid vært helt optimale, og stort sett har vi alle noen sår eller mønstre som ikke er av det gode. Dette vil preges oss når vi møter barn som sliter - enten det er våre egne eller andres. Når man jobber med barn eller selv har barn, vil noe komme frem og før eller siden bli vanskelig. Når vi aktivt arbeider med vår egen forståelse av oss selv, våre egne reaksjoner, følelser og tanker, og vår egen utvikling, blir vi tryggere i våre reaksjoner i møte med utfordringer.
Forskning viser at elever som har positive relasjoner til sine lærere er mer motiverte for å jobbe med faglige aktiviteter enn andre elever. De synes i større grad det som skjer på skolen er meningsfylt og verdt å bruke tiden sin på. De vil også i større grad prøve å mestre utfordringer som oppstår i skolehverdagen på en konstruktiv måte.
Forskning viser også at elever som har negative relasjoner til lærerne derimot gjerne er lite motivert for å jobbe med læringsoppgaver. De utøver mer negativ atferd, og mistrives gjerne på skolen og vil har mer fravær særlig etter hvert som de blir eldre. Elever med psykiske vansker, både atferdsvansker og internaliserte vansker (angst og depresjon) er i særlig risiko for å utvikle negative relasjoner. Dette er noe som også vil hemme deres faglige og sosiale utvikling.
Er du styrer i barnehage og har fosterbarn i gruppen din? Trenger du veiledning?
Er du lærer og ønsker å lære mere om hvordan en kan skape gode relasjoner til fosterbarn/ elever?
Er det mye negativ atferd i gruppen din?
Har du fosterbarn eller adoptivbarn i klassen, og trenger råd og veiledning?
Har du elever som sliter sosialt?
Har du elever som har vanskelig med sine følelsesuttrykk?
Har du barn med ADHD? Eller andre diagnoser og trenger hjelp til å tilrettelegge?
Har du elever som blir utestengt, og er du usikker på hvordan du skal håndtere dette?
Syntes du foreldresamarbeidet er utfordrende?
Har du som rektor, styrer, lærer, førskolelærer, assistent eller annet personale ved barnehage og skolen behov for mere informasjon, og ønsker dere kontakt?