«Gode relasjoner handler mye om hvordan man møter andre mennesker. Det finnes ingen fasit på hvordan man skaper gode relasjoner, men et godt utgangspunkt er at hver enkelt pedagog reflekterer over hvordan han eller hun selv møter elever, foreldre og kollegaer i skolehverdagen.» Utdanningsdirektoratet
Vi er alle våre relasjoner er det noe som heter. Det vi selv har opplevd fra egen barndom, har vi med oss som avtrykk eller bagasje i vår måte å tenke på og reagere på. Noen av våre opplevelser har ikke alltid vært helt optimale, og stort sett har vi alle noen sår eller mønstre som ikke er av det gode. Dette vil preges oss når vi møter barn som sliter - enten det er våre egne eller andres. Når man jobber med barn eller selv har barn, vil noe komme frem og før eller siden bli vanskelig. Når vi aktivt arbeider med vår egen forståelse av oss selv, våre egne reaksjoner, følelser og tanker, og vår egen utvikling, blir vi tryggere i våre reaksjoner i møte med utfordringer.
Forskning viser at elever som har positive relasjoner til sine lærere er mer motiverte for å jobbe med faglige aktiviteter enn andre elever. De synes i større grad det som skjer på skolen er meningsfylt og verdt å bruke tiden sin på. De vil også i større grad prøve å mestre utfordringer som oppstår i skolehverdagen på en konstruktiv måte.
Forskning viser også at elever som har negative relasjoner til lærerne derimot gjerne er lite motivert for å jobbe med læringsoppgaver. De utøver mer negativ atferd, og mistrives gjerne på skolen og vil har mer fravær særlig etter hvert som de blir eldre. Elever med psykiske vansker, både atferdsvansker og internaliserte vansker (angst og depresjon) er i særlig risiko for å utvikle negative relasjoner. Dette er noe som også vil hemme deres faglige og sosiale utvikling.
Er du lærer og ønsker å lære mere om hvordan en kan skape gode relasjoner til elever?
Er det mye negativ atferd i gruppen din?
Bruker du mye konsekvenser? Kan det noen ganger for barnet oppleves som straff?
Hvilken verdi har elevene for deg? Er de like mye verdt som voksne?
Har du fosterbarn eller adoptivbarn i klassen, og trenger råd og veiledning?
Har du elever som sliter sosialt?
Har du elever som har vanskelig med sine følelsesuttrykk?
Har du barn med ADHD? Eller andre diagnoser og trenger hjelp til å tilrettelegge?
Har du elever som blir utestengt, og er du usikker på hvordan du skal håndtere dette?
Syntes du foreldresamarbeidet er utfordrende?
Har du som rektor, lærer, assistent eller annet personale ved skolen behov for mere informasjon, og ønsker dere kontakt med meg. Ta kontakt så hører dere fra meg!